وب سایت شخصی محمد حسنوند

وب سایت شخصی محمد حسنوند

وب سایت شخصی محمد حسنوند

وب سایت شخصی محمد حسنوند

۰۳ مرداد ۹۳ ، ۱۹:۱۶

حوادث رانندگی و ضعف فرهنگی

حوادث رانندگی و ضعف فرهنگی

 بنابراین نظم و انضباط از اولویت‌های اساسی زندگی است که جامعه را قرین آرامش می‌کند بر این اساس قوانین مختلف پایه‌گذاری شده است که رعایت آن به معنای احترام به حقوق دیگران است. اما این موضوع بخصوص در زمینه رانندگی رعایت نمی‌شود، بی توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی به رغم افزایش هزینه جرایم راهنمایی رانندگی باعث شده تا شاهد رعایت نشدن قوانین در خیابان ها باشیم. «محمد پیروی» جامعه شناس در این زمینه توضیح می‌دهد.


رانندگی صحیح یکی از ارکان مهم در احترام به حقوق دیگران است اما چرا در کشور ما این قوانین رعایت نمی‌شود؟
نظم و انضباط از درون خانواده به کودک آموزش داده می‌شود که بر این اساس اگر خانواده‌ها بتوانند منظم بودن را به کودکان خود به خوبی آموزش دهند فرد در جامعه قانونمند می شود.البته نهادهای دیگری بعد از خانواده در این زمینه موثر هستند به طوری که آموزش‌وپرورش می‌تواند با آموزش‌های صحیح فرد را قانونمدار بار بیاورد این در حالی است که کم‌کاری‌ها موجب شده است تا برخی افراد قانونمدار نباشند و در نتیجه مشکلات زیادی را در عرصه رانندگی برای خود و سایر افراد ایجاد کنند. ریشه رعایت نکردن انضباط در فرهنگ رانندگی، نبود آموزش‌های مناسب، نهادینه نشدن احترام به حقوق دیگران، وجود خیابان‌ها و خودروهای غیراستاندارد و فردگرایی باز می‌گردد.
نبود نظم در عرصه رانندگی چه مشکلاتی را ایجاد کرده است؟
نبود نظم به طور کلی عمق جامعه را مورد آسیب قرار می‌دهد. بدون شک نادیده گرفتن قوانین این حوزه، نظم اجتماعی را از بین می‌برد. بنابراین این موضوع موجب شده است تا نظم ترافیکی از بین برود و بر این اساس حتی امنیت عابران پیاده نیز تحت تاثیر قرار بگیرد و هر روز حوادثی دلخراش به وجود آید.
به نظر شما باید چه راهکاری برای مقابله با این بی‌نظمی‌ها اجرا شود؟
 با توجه به اهمیت این موضوع باید در این زمینه بیشتر سرمایه گذاری شود به طوری که نهادهای فرهنگی باید با برنامه‌ریزی‌های صحیح احقاق حقوق دیگران را آموزش دهند که در این میان نقش صدا و سیما و به طور کلی رسانه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است بنابراین پیشنهاد می‌شود تا برنامه‌های مختلف برای شبکه‌های تلویزیونی تهیه شود و رسانه‌های مکتوب هم می‌توانند با اختصاص دادن قسمتی از صفحه‌های خود مردم را به رعایت انضباط در اجتماع تشویق کنند و با بیان نتایج بی‌نظمی‌ها به طور غیرمستقیم مردم را با احقاق حقوق دیگران آشنا کنند. پیشنهاد می‌شود تدوین برنامه منسجم و طبق رده سنی و درک و فهم کودک در دستور کار متولیان ارتقای فرهنگ ترافیک قرار گیرد و در این برنامه مشخص شود یک کودک یا نوجوان باید چه آموزش‌هایی را از لحاظ آداب شهروندی و رعایت نظم وانضباط ترافیکی و شناخت علایم و قوانین راهنمایی و رانندگی یاد بگیرد؟
به نظر شما استفاده از برخوردهای قهری تا چه اندازه می‌تواند برای اجرای نظم اجتماعی در رانندگی موثر باشد؟
 اگرچه افزایش جریمه تا حدودی می‌تواند تاثیرگذار باشد اما به طور کامل راهگشا نیست بنابراین باید با آموزش‌های لازم نظم اجتماعی درونی شود. آموزش‌های ترافیکی و فرهنگ سازی باید از دوره کودکی و طبق یک برنامه مشخص شروع شود به این ترتیب که چند کتاب داستان و شعر شهروندی چاپ و کودکان را به مطالعه این کتاب ها تشویق کنیم.
آیا ترافیک کلان‌شهرها را نیز می‌توان ناشی از بی‌نظمی اجتماعی دانست؟
 بروز ترافیک به سه محور راه، انسان و وسیله نقلیه بستگی دارد بر این اساس ترافیک موضوعی انسانی است و می‌توان با آموزش صحیح که به وسیله نهادهای مختلف صورت می‌گیرد از بروز آن پیشگیری کرد. اگرچه نقش پلیس در این زمینه مهم است اما همه ماجرا به پلیس ختم نمی‌شود.
به نظر شما آیا قوانین حوزه راهنمایی و رانندگی به خوبی تدوین شده است یا نیاز به قوانین جدید داریم؟
باید بدانیم که قانون‌هایی که در این حوزه تصویب شده است قانون‌های بسیار خوب و آینده نگری است این در حالی است که  ریشه بسیاری از حوادث رانندگی ضعف فرهنگی   است که در این حوزه نیز می‌توانیم از آموزه‌های دینی برای  احترام به حقوق دیگران بهره بگیریم. اگرچه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی از سوی مسئولان صورت گرفته است ولی همچنان باید رفع مشکلات فرهنگی به عنوان یک اولویت مد نظر قرار گیرد.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۰۳