وب سایت شخصی محمد حسنوند

وب سایت شخصی محمد حسنوند

وب سایت شخصی محمد حسنوند

وب سایت شخصی محمد حسنوند

پشت سر هم برگه‌های مختلف را امضاء می‌کند، خوشحال است از اینکه به قول معروف توانسته کار یک هم‌نوع را راه بیندازد، متضامن هم که به آخرین مرحله‌ی گرفتن وام نزدیک می‌شود خوشحال به نظر می‌رسد.این اولین پروسه‌ی ضامن شدن است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، یک شهروند گفت: صبح یک روز که خواستم برای خریدن مایحتاج روزانه‌ی خود کنار خودپرداز رفتم خودپرداز پیام داد که موجودی حساب شما کافی نمی‌باشد، من که از موجودی خودم مطمئن بودم به شعبه مراجعه کردم و دیدم که مبلغ روی حساب به خاطر فلان ضمانت که حتی خودم هم از یادم رفته بود برداشت شده بود. یکی دیگر از همکاران می‌گوید: بانک منزل مسکونی یکی از همسایگان را در کوچه محل سکونتم به دلیل ضمانت مصادره کرده است. در این میان هم انسان‌های خوش‌حسابی هستند که به دلیل تجربه‌های شهروندان دیگر نمی‌تواند ضامن پیدا کند.

 

این شرایط به کمرنگ شدن حس تعاون در جامعه نیز می‌انجامد و می‌طلبد متضامنان برای امضای خود اهمیت و احترام قائل باشند و اجازه ندهند سرمایه‌های اجتماعی رنگ ببازد.

 

یک قاضی دادگستری گفت: متأسفانه مردم در مورد ضمانت بانکی توجیه نشده‌اند و همین امر موجب بروز مشکلات در این راستا ازجمله حبس ضامن می‌شود.

 

«محمد حسنوند» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: ضمان یکی از عقود قانون مدنی است و ضمانت‌نامه بانکی که ماهیت حقوقی خود را از عقد ضمان گرفته است؛ به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اسناد اعتباری، و ازجمله ابزارهای تجاری است که در تعاملات اقتصادی- علی‌الخصوص تعاملات اقتصادی امروزی- کاربردهای فراوانی دارد.

 

وی افزود: ضمانت‌نامه بانکی یک سند تجاری به معنای عام کلمه است که به‌موجب آن، بانک متعهد می‌شود به‌محض اعلام ذینفع، قبل از سررسید آن، مبلغ قیدشده در ضمانت‌نامه را در وجه ذینفع پرداخت کند.

 

حسنوند با تأکید بر اینکه در بحث ضمانت‌های بانکی مشکل قانونی نداریم اما متأسفانه مردم در مورد ضمانت توجیه نشده‌اند و همین امر موجب بروز مشکلات در این راستا ازجمله حبس ضامن می‌شود، افزود: مردم باید بدانند که امضاء قراردادها و برگه‌های ضمانت‌نامه تشریفاتی نیست و کامل قانونی است اما متأسفانه برخی افراد بدون توجه و مطالعه برگه‌های نسبت به امضاء ضمانت‌نامه اقدام می‌کنند.

 

حسنوند خاطرنشان کرد: تمام برگ‌های ضمانت بانکی مسئولیت تضامنی دارند به‌نحوی‌که هرچند ممکن است چند نفر ضامن یک نفر شوند اما هرکدام از افراد ضامن در قبال تمام بدهی و یا وام مسئولیت پرداخت دارد.

 

این دانشجویی دکترا حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر اینکه باید مردم نسبت به عواقب ضمانت توجیه و آگاه شوند و بی‌توجهی در این زمینه موجب بروز مشکلاتی جدی برای جامعه و فرد ضامن می‌شود، تصریح کرد: افرادی که می‌خواهند ضمانت کنند دقت کنند و ضامن هرکسی نشود.

 

این قاضی دادگستری ایلام بابیان اینکه برای ضمانت باید اعتبار شخص احراز و نسبت به اطمینان کامل یقین پیدا کنند،افزود: افراد حقوقی در بحث ضمانت بی‌گدار به آب نزنند چراکه ممکن است با ضمانت یک نفر همه زندگی خود را از دست بدهند.

 

حسنوند ادامه داد: بانک‌ها در این راستا باید به وظیفه خود عمل کنند و برای مثال شخصی که چند نفر را ضمانت کرده دیگر صلاحت ضمانت نفر بعدی را ندارد و باید با تحقق و بررسی ضمانت فرد را قبول کنند.

 

وی با اشاره به اینکه برخی افراد برای ضمانت کردن در رودربایستی و تعارف‌های روزمره قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: بررسی پرونده‌های جرزائم مالی نشان می‌دهد تعداد قابل توجهی از افراد به این دلیل هم‌اکنون در زندان گرفتار شده‌اند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۰۳